تاریخچه پیدایش دستگاه تراش

تاریخچه پیدایش دستگاه تراش:

تراشکاری چیست ؟

تراشکاری یکی از قدیمی ترین روشهای فرم دادن قطعات همراه با براده برداری است که به دلیل داشتن قابلیتهای بالا امروز نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین روشهای تولید استفاده میگردد. فرایند تراشکاری به این صورت است که ماده اولیه (که از این به بعد قطعه کار نامیده میشود) دوران داده میشود یک وسیله برنده (که از این به بعد ابزار نامیده می شود) که جنس آن سخت تراز جنس قطعه کار است با حرکت خطی سطح قطعه کار را می تراشد و آن را تبدیل به قطعه نهایی می کند. این اصل بنای کار دستگاه تراش است. بنابراین دستگاه تراش قادر است قطعاتی که دارای حجم دوار هستند را بتراشد. لازم به توضیح است که حجم دوار، حجمی است که از دوران یک شکل هندسی حول یک ضلعش، به وجود آید. مانند مخروط و استوانه.

تاریخچه پیدایش دستگاه تراش:

در سال ۱۷۴۰میلادی اولین دستگاه تراش در فرانسه شکل گرفت. این دستگاه تراش حرکت چرخشی محور اصلی به وسیله دست تأمین می شد. در این ماشین محور اصلی توسط دو چرخ دنده ساده به میله پیچ بری متصل بود و امکان تراشیدن پیچ نیز فراهم شده بود. در سال ۱۷۹۶ میلادی یک نفر انگلیسی به نام فری تند Freetand برای اولین بار دستگاه تراشی ساخت که دارای میله پیچ بری بود و با عوض کردن چرخ دنده های روی محور اصلی و محور پیچ بری می توانست پیچ های مختلف را بتراشد. در همین سال ها دستگاه تراشی ابداع گردید که با استفاده از پدال محور کار آن به گردش در می آمد سال های ۱۸۰۰تا ۱۸۳۰دستگاه های تراشی با بدنه چوبی و پایه آهنی ساخته شد. در سال ۱۸۵۰ دستگاه تراشی با بدنه آهنی ساخته شد و در سال ۱۸۵۳ در نیویورک دستگاه تراشی با ریل هایی به طول ۲۰فوت که کارهایی به قطر ۱۰اینچ را می تراشید ساخته شد. امروزه بعد از گذشته سال ها از اختراع دستگاه تراش و مجهز شدن این دستگاه به کنترل های رایانه ای CNCهنوز هم دستگاه تراش دستی هسته مرکزی صنایع امروزی را تشکیل می دهد و حتی کسانی که با دستگاه های تراش جدید کار می کنند نیاز به یادگیری و تسلط بر نحوه عملکرد دستگاه تراش های دستی را دارند.
در کارخانه های امروزی که مجهز به دستگاه های مدرن هستند، در کارگاه های ابزارسازی و ماشین سازی آن ها تراشکارهای زبردست با دستگاه تراش های دستی نقشه های طراحان و مهندسان را به اجرا درمی آورند. دستگاه تراش را به حق می توان سلطان ماشین های ابزار نامید، زیرا قادر به انجام کارهایی است که ماشین های دیگر از انجام آن عاجزند.

صنایع فلزی یاور متال

18 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
850,000 تومان
20 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
تخفیف های ویژه امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هنر فرفورژه هیچ محدودیتی وجود ندارد

×

چطور میتوانم به شما کمک کنم ؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟