الکترود (سیم) جوش چیست ؟

سیم جوش چیست:

سیم جوش‌ها یکی از وسایل مصرفی در جوشکاری هستند. “سیم جوش” در واقع نوعی سیم فلزی است که برای اتصال قطعات فلزی مختلف و پر کردن جاهای خالی ایجاد شده به کار می‌روند. سیم جوش‌ها روکش ندارند و ساختار و یا فرمولاسیون آن‌ها ترکیبات شیمیایی دارد که به فلز پایه بسیار نزدیک هستند. این نوع سیم‌ها دارای دو نوع سیم جوش‌های آهنی و غیر آهنی می‌باشند.

Product 2 1 scaled 1

تفاوت الکترود با سیم جوش

سیم ‏جوش در واقع یک سیم مفتولی بدون پوشش یا با پوشش نازک می‌باشد اما در الکترود یک پوشش ضخیم وجود دارد که فلاکس نامیده می‌شود. سیم جوش دارای قابلیت خم شدن و انحنا است درحالی‌که الکترود سفت و مستقیم می‌باشد. هرکدام از این دو نوع، نماینده یک نوع روش جوشکاری از نوع قوس الکتریکی می‌باشند. در جوشکاری سیم مستقیم، وظیفه سیم جوش انتقال جریان قوس الکتریکی به قطعه کاری و پر کردن فضای خالی بین دو قطعه است. درحالی‌که در جوشکاری الکترودی، این مسئولیت بر عهده الکترود است. هردوی این‌ها مصرف می‏‌شوند بنابراین به تعویض نیاز دارند. سرعت اتمام الکترودها بالاتر از سیم‏ جوش‏‌ است بنابراین دفعات تعویض آن‌ها بیشتر است.

انواع سیم جوش

سیم جوش‌ها را می‌توان به دو دسته فلزی و غیر فلزی و یا سیم جوش‌های توپر و سیم جوش‌های توپودری تقسیم کرد. سیم جوش‌های توپر به سیم جوش‌های Solid Wires و سیم جوش‌های توپودری به سیم جوش‌های Cored Wires معروف می‌باشند. سیم جوش‌ها بر اساس کاربرد به ۵ دسته تقسیم می‌شوند. مثلا سیم جوش‌های CO2، میگ مگ، توپودری، زیر پودری و تیگ از انواع سیم جوش‌ها هستند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سیم جوش CO2

این نوع سیم جوش‌ها، سیم جوش‌هایی هستند که برای انجام جوشکاری‌های یکنواخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این نوع سیم‌جوش می‌توان سرعت بسیار بالای انجام کار با استفاده از آن‌ها را نام برد.

 

56565

 

سیم جوش میگ-مگ (Mig-Mag)

نوع دیگری از سیم جوش‌ها، میگ مگ می‌باشند که در چند نوع و یا چند مدل تولید شده‌اند. از این نوع سیم جوش برای انجام جوشکاری با سرعت معین استفاده می‌گردد.

سیم جوش توپودری

این نوع سیم جوش بسیار شبیه به سیم جوش مگ است. سیم جوش تو پودری به شکل لوله تو خالی است که درون آن پودر خاصی قرار دارد. پودر موجود در برخی از این سیم جوش‌ها در هنگام جوشکاری تصعید می‌شود و دارای وظیفه محافظت از حوضچه جوش و قوس الکتریکی می‌باشد.

سیم جوش زیر پودری

سیم جوش زیر پودری دارای چندین نوع بدون آلیاژ، کم آلیاژ و آلیاژی فولاد ضد زنگ است که از آن در مصارفی مانند جوشکاری‌های سنگین، جوشکاری راه آهن و صنایع کشتی سازی استفاده می‌گردد. از مزیت‌های استفاده از سیم جوش زیر پودری ایجاد جوش یکدست و سرعت بالا است.

سیم جوش تیگ

جوش‌هایی که با استفاده از سیم جوش تیگ ایجاد می‌شوند به علت اینکه دارای استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه و ترک و دارا بودن داکتیلیته هستند، در جوشکاری‌هایی مانند فولادهای ساختمانی، مخازن تحت فشار و … استفاده می‌گردند. سیم جوش تگ نیز دارای چند نوع بدون آلیاژ، کم آلیاژ، آلیاژ برای فولاد ضد زنگ و آلیاژ بر پایه نیکل می‌باشد.

سیم جوش برنج

آلیاژهای این خانواده دارای نقطه ذوب بالایی هستند و بیشتر در نقاطی استفاده می‌شوند که فواصل قطعات مورد جوشکاری زیاد باشد و به پرکردن شیارهای ضخیم نیاز داشته باشیم. از خصوصیات دیگر این گروه، ارزان بودن قیمت و اینکه می‌توان بدون محدودیت برای انواع فلزات پایه از آن استفاده کرد. موارد کاربردی این سیم جوش صنعت خودرو، ساخت کابینت و ورق‌های فلزی می‌باشد .

سیم جوش نقره

کاربرد سیم جوش نقره در جوشکاری‌های گازی است. در اکثر مواقع در جوشکاری برای پر کردن منافذ بین اتصال دو فلز از الکترود و سیم جوش استفاده می‌گردد، مگر اینکه بخواهیم بین دو فلز از اتصال کوچک یا به اصطلاح خال جوش استفاده کنیم. از مزایای استفاده از سیم جوش نقره می‌توان جوشکاری روان، تولید دود کم، قدرت اتصال بالا و مقامت بسیار زیاد را نام برد.

18 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
850,000 تومان
20 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
تخفیف های ویژه امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هنر فرفورژه هیچ محدودیتی وجود ندارد

×

چطور میتوانم به شما کمک کنم ؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟