۱-درب حیاطی فرفورژه چیست؟

درب حیاطی فرفورژه چیست؟

به صنعت تولید مصنوعات فلزی مانند آهن و چدن گل نرده یا همان فرفورژه گفته می‌شود که با اصطلاح قدیمی چلنگری در آهنگری همخوانی دارد.

همان‌طوری که شاید حدس زده باشید فرفورژه کلمه‌ای فارسی نیست بلکه ریشه‌ای فرانسوی دارد. به زبان فرانسه فر به معنای آهن و فرفورژه یعنی کوبیده شده، درواقع به آهنی که از طریق کوبیدن شکل داده می‌شود فرفورژه گویند.

درب حیاطی فرفورژه از چارچوبی فلزی یا چدنی ساخته‌شده که شکل ظاهری آن برخلاف درب‌های مدرن، پیچیده‌تر است و برای ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد.

اگرچه امروزه هنر گل نرده سازی پیشرفت فراوانی داشته و به صنعت تولید گل نرده و درب فرفورژه حیاطی یا درب فرفورژه باغ در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی تبدیل‌شده است اما در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد.

درگذشته با گداختن و شکل دادن به آهن یا با ریخته‌گری چدن یا سایر فلزات در کارگاه‌های کوچک آهنگری امکان ساخت درب فرفورژه ساده وجود داشت اما امروزه ساخت این محصول در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی انجام می‌شود.

درگذشته جهت ساختن درب حیاطی فرفورژه ابتدا میله‌های آهنی در کوره قرار می‌گرفتند تا گداخته شوند سپس با کوبیدن آن‌ها روی سندان‌ها، انتهای آن را به‌صورت نوک‌تیز و یا فلش دار شکل می‌دادند. با کوبیدن این فلزات از خشکی و مقاومت آن‌ها کاسته شده و امکان جلادهی آن‌ها فراهم می‌شد.

لذا می‌توانستند نقش‌های پرپیچ‌وخم اسلیمی را روی آن‌ها طراحی کنند. فلزات گران‌قیمت بسیار ساده و آسان بازسازی‌شده و به هم متصل می‌شدند.

اما امروزه برای تغییر شکل فلزات در صنعت درب فرفورژه باغ یا درب فرفورژه پارکینگ از دستگاه‌های مدرن بدون نیاز به حرارت استفاده می‌شود.

لذا باوجود این تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی امکان ساخت درب حیاطی فرفورژه در طرح‌های متنوع و با طول و ارتفاع متفاوت فراهم خواهد بود.

نام‌های مختلفی چون درب حیاطی فرفورژه، درب فرفورژه باغ، درب فرفورژه ساده، درب فرفورژه ویلایی، درب فرفورژه پارکینگ تنوع این محصول را متذکر می‌شود چراکه این محصول با بیش از ۱۵۰ طرح مختلف طراحی‌شده است.

photo ۲۰۱۸ ۰۴ ۱۸ ۱۲ ۰۵ ۰۹ 1

 

درب فرفورژه باغ، ویلا و یا پارکینگ به‌صورت مهندسی و به کمک دستگاه‌های پیشرفته به روش کوره‌ای رنگ‌آمیزی شده و جهت افزایش زیبایی و امنیت آن قسمت‌هایی از آن با شیشه‌های سکوریت پوشانده می‌شود.

برخلاف ساخت درب‌های آهنی قدیمی که در کارگاه‌های سنتی و توسط افراد عادی انجام می‌شد و پس از نصب با مشکلات زیادی روبه‌رو بود درب فرفورژه پارکینگ و حیاط تماماً در کارخانه‌های صنعتی و توسط افراد باتجربه و مهندسین صنعت ریخته‌گری انجام می‌شود.

با نگاهی به لیست قیمت درب حیاط پی خواهید برد که قیمت درب حیاط فرفورژه نسبت به درب‌های معمولی کمی بالاتر است اما زیبایی و امنیت آن با درب‌های ساخته‌شده قدیمی قابل قیاس نخواهد بود.

از طرفی با ضمانت و خدمات پس از فروشی که شرکت‌های سازنده درب حیاطی فرفورژه ارائه می‌دهند دیگر جای نگرانی باقی نمی‌ماند و در صورت بروز مشکل مهندسین باتجربه به کمکتان می‌آیند.

به آهنی که از طریق کوبیدن شکل داده می‌شود فرفورژه گویند. امروزه برای تغییر شکل فلزات در صنعت ساخت درب فرفورژه باغ یا پارکینگ از دستگاه‌های مدرن بدون نیاز به حرارت استفاده می‌شود.

فرفورژه در اصل کلمه ای فرانسوی ( fer forge ) به معنی حالت فر دادن یا فر نمودن است .farsh1

 

فرفوژه در ایران نیز به قطعات فلزی ساخته شده از میله  های آهنی که توسط آهنگران هنرمند و با تجربه به صورت فر حالت داده شده است میگویند .

فرفورژه حالت دادن میله یا چهارسوی فلزی به صورت فر که قسمت تیز نوک آن بتدریج و با چکش کاری توسط آهنگر باریک و نواری شده و طی چند مرحله گرم شدن در کوره گداخته آهنگری به قطعه ای فر خورده و حلزونی مانند بسیار زیبا تبدیل میشود .

از فرفورژه در ساخت قطعات فلزی هنرمندانه بسیار زیادی استفاده میشود . طرح قطعات فرفورژه الهام گرفته از طبیعت زیبا و گلها و حیوانات زیبایی مثل پرندگان میباشد.

بیشترین استفاده قطعات فرفورژه در صنعت ساختمان و ساخت درب فرورژه ,نرده فرفوزژه و حفاظ پنجره فرفورژه میباشد. قطعات فرفورژه مخصوصا در درب فرفورژه آهنی پارکینگ و درب فرفورژه آهنی نفررو استفاده زیادی دارد.

اصطلاح درب فرفورژه به کلیه دربهایی گفته میشود که با قطعات فرفورژه یا همان گلنرده ساخته میشوند .

دربهای فرفورژه از یک چارچوب با قطعات فلزی و پروفیل فرم داده شده و قطعات فرفورژه و قطعات چدنی و آلومینیومی ساخته شده اند تشکیل شده است.

از نظر ظاهری نسبت به درب های مدرن پیچیده تر بوده و مناسب برای اشخاصی است که فرم های منحنی مانند نقش گل و بوته را شاخص معیار خود قرار میدهند و برای ساختمانهای مسکونی , ویلایی , برج, باغ ,مجتمع ها ,کارخانجات و تقریبا تمامی کاربری ها مورد استفاده دارند.

دربرخی از مدلهای درب فرفورژه بجز قطعات گلنرده از ترکیب قطعات بسیار زیبای چدنی و آلمینیومی نیز استفاده میشود . قطعات چدنی و آلمینیومی بکار رفته نیز طرح های بسیار هنرمندانه ای از گل و برگ و پرندگان و نقشهای مختلف ریبایی دارند.

از کنار هم قرار گرفتن این قطعات ,دربهای بسیار زیبا با طرح های هنرمندانه ساخته میشود . دربهای فرفورژه از سری نسل جدید درب لوکس هستند که در کارخانه لوکس حفاظ با بهترین کیفیت در جوشکاری و رنگ با مواد اولیه مرغوب ساخته میشوند.

photo11 1

18 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
850,000 تومان
20 % تخفیف
تخفیف های ویژه امروز
تخفیف های ویژه امروز

یک نظر در “۱-درب حیاطی فرفورژه چیست؟

  1. ناصر گفت:

    سلام
    جناب آقای زویاور بابت افتتاح سایت و فروشگاهی اینترنتی تبریک می‌گویم، امیدوارم پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هنر فرفورژه هیچ محدودیتی وجود ندارد

×

چطور میتوانم به شما کمک کنم ؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟